Objave
Proizvajalci so dolžni poskrbeti za ustrezen nadzor svojih izdelkov in na trgu ponuditi le varne izdelke. Za varnost izdelkov oziroma potrošnikov pa morajo proizvajalci skrbeti tudi po tem, ko so izdelke že prodali. K temu jih zavezujejo zakonodaje, ki v večini držav proizvajalcem narekujejo, da morajo spremljati svoje izdelke in odpraviti napake, ki bi lahko ogrozile varnost uporabnikov in njihovega premoženja.
K spremljanju izdelkov in pravočasnemu odkrivanju napak sili proizvajalce tudi dejstvo, da bo proizvajalec v primeru odgovornostne škode zaradi izdelka z napako, ki ga je dal v promet, izgubil svoj ugled. V času, ko je s sodobnimi komunikacijskimi orodji mogoče praktično v trenutku negativno informacijo posredovati potrošnikom po vsem svetu, je to tveganje postalo še večje. Izguba ugleda vpliva na proizvajalčevo nadaljnje poslovanje, saj obstaja nevarnost upada prodaje in tudi dobička, česar si podjetje seveda ne želi.
Če proizvajalec pravočasno odkrije napako na izdelkih in jih odpokliče s trga, se s tem na eni strani izogne odgovornostni škodi, na drugi strani pa kupcem pokaže odgovorno obnašanje ter tako vsaj delno obvaruje svoj ugled.
Mnoge raziskave kažejo, da je število odpoklicev večje pri uspešnih podjetjih. Takšna podjetja namreč bolj skrbijo za svoj ugled, in so zato prej pripravljena samostojno izvesti določene zaščitne oziroma preventivne ukrepe, med katere sodi tudi odpoklic izdelkov s trga.
Zavarovalnice praviloma ne omejujejo kritja glede na to, kako je bil odpoklic voden. Krije torej praviloma nudijo:
tako za prostovoljne kot dirigirane odpoklice ter
tako za javne kot tudi za tihe odpoklice.
V Sloveniji zavarovalnice praviloma ponujajo paket, ki vsebuje tako kritje za odgovornostno škodo kakor tudi kritje za lastno škodo.
O odgovorostni škodi govorimo, kadar se odpoklic izvede zaradi tuje napake (npr. odpoklic izvede končni proizvajalec izdelka zaradi napake na izdelku podizvajalca, ki v tem primeru nastopa kot zavarovanec, in od njega terja povračilo nastale škode). O lastni škodi pa govorimo, kadar odpoklic izvede zavarovanec sam zaradi svoje lastne napake.
Pri tem je potrebno poudariti, da zavarovanje krije samo določene škode - oziroma samo določene, vnaprej opredeljene, stroške.
Zelo pomembno za zavarovanje odpoklica izdelkov s trga je območje, kje morajo biti izdelki, da so stroški zaradi odpoklica teh izdelkov predmet zavarovanja. Zavarovanje namreč krije odpoklic s trga, kar pomeni, da morajo biti izdelki na trgu, torej ali pri prodajalcu ali pa že pri končnem kupcu. Če so izdelki z napako še pri končnem proizvajalcu (in sicer tudi tedaj, ko je napaka posledica podizvajalca) ali kjer koli drugje v proizvodni verigi, takšna škoda ni predmet zavarovanja stroškov odpoklica izdelkov s trga. To je velika razlika od proizvajalčeve odgovornosti, pri kateri zadostuje, da je izdelek prodan in je zapustil območje zavarovanca.
Zavarovalna polica se sproži le, če je odpoklic izveden z namenom preprečitve poškodovanja oseb. V nekaterih sistemih (oziroma pri nekaterih zaavrovalnicah) sicer ni tako močno poudarjena potreba po preprečitvi poškodovanja oseb, temveč zadošča, da je izdelek nevaren (za osebe ali stvari).
Izdelek mora biti torej nevaren, in ne zadostuje, da ima izdelek (zgolj) napako, ki predstavlja nefunkcionalnost.
Zavarovanje praviloma krije zgolj vnaprej naštete in opredeljene stroške, in sicer:
stroški obveščanja
transportni stroški, ki so potrebni za vračilo odpoklicanih izdelkov
stroški začasnega skladiščenja
stroški razvrščanja in pregledovanja odpoklicanih izdelkov
stroški zamenjave celotnega izdelka z napako in / ali stroški popravila izdelka z napako
transportni stroški izdelkov ali komponent brez napake
stroški odvoza neuporabnih izdelkov na odpad oziroma stroški nadzorovanega uničenja
ot vsako drugo zavarovanje tudi zavarovanje stroškov odpoklica izdelkov s trga krije (z vidika zavarovalnice) najbolj ekonomično rešitev. To pomeni, da je dobro, če zavarovanec in zavarovalnica čim tesneje sodelujeta in od začetka skupaj iščeta najbolj racionalno rešitev.
Ne. Zavarovanje odpoklica izdelkov s trga je nadgradnja oziroma razširitev zavarovanja proizvajalčeve odgovornosti (hkrati pa predstavlja tudi njegovo zaščito).
Da. Nekatere slovenske zavarovalnice ponujajo posebno obliko zavarovanja odpoklica izdelkov s trga v avtomobilski industriji, ki v primerjavi s klasičnim zavarovanjem odpoklica izdelkov s trga ponuja še nekaj dodatnih kritij.
Sestavljen je iz treh sklopov, in sicer:
sklop: odpoklic izdelkov s trga zaradi nevarnega izdelka,
sklop: stroški ukrepov za preprečitev in ublažitev škode ter
sklop: stroški demontaže in vnovične montaže, ki niso posledica preprečitve nevarnosti.
Prvi sklop predstavlja klasično zavarovanje odpoklica izdelkov s trga. Drugi sklop (opcijski) je namenjeno pokrivanju odškodninskih zahtevkov zaradi (nevarnih) zavarovančevih izdelkov z napako, ki so že bili dobavljeni in vgrajeni v motorna vozila ali komponente, namenjene za vgradnjo v motorna vozila, vendar pa motorna vozila še niso bila dobavljena končnim kupcem oziroma trgovcem. Tretji sklop pa za razliko od prvih dveh sklopov in klasičnega zavarovanja odpoklica izdelkov s trga ni vezan na nevaren izdelek temveč zadostuje odstopanje od karakteristik, dogovorjenih v pogodb, ki vplivajo na funkcionalnost vozila.
Zavarovalnice, ki ne ponujajo tega psoebnega produkta, poizkušajo (kolikor toliko) ekvivalentno kritje zagotoviti s pomočjo zavarovanja razširjene proizvajalčeve odgovornosti.
Več informacij o odpoklicu izdelkov s trga lahko najdete v knjigi Vodič po zavarovanju odgovornosti za izdelke z napako.
V omenjeni knjigi (priročniku) so ob odpoklicu izdelkov s trga predstavljeni še:
zavarovanje zavarovanje proizvajalčeve odgovornosti,
zavarovanje razširjene proizvajalčeve odgovornosti ter
splošno instrumenti odgovornostnih zavarovanj.
Knjiga ob teoretičnih predstavitvah vsebuje tudi veliko število praktičnih primerov in grafičnih prikazov (tudi v povezavi z zgornjimi razlagami).